skip to Main Content
+39 055 3220895 oxfamedu@oxfam.it

BET! – Digital Learning for Social Inclusion

La rivoluzione digitale ha trasformato e sta trasformando le nostra vite ed il modo in cui le persone interagiscono e si organizzano per raggiungere obiettivi comuni. Ciò è in particolare vero per le generazioni più giovani: il modo in cui interagiscono, accedono alle informazioni, comunicano tra loro e imparano è enormemente cambiato rispetto a pochi anni fa. Ma, finora, le aule scolastiche non sono state né in prima linea né il palcoscenico principale di questa rivoluzione. Inoltre la pandemia di Covid 19 e i relativi lockdown in tutti i paesi europei hanno rapidamente ed improvvisamente evidenziato le estreme difficoltà incontrate da un’ampia fascia di docenti per coinvolgere efficacemente gli studenti, e in particolare quelli con contesti svantaggiati, nei processi di apprendimento on line e nel gestire l’ambiente digitale.

Il progetto BET!, della durata di due anni (Aprile 2021 – Marzo 2023) e finanziato dal Programma Erasmus +, ha l’obiettivo di innovare le pratiche professionali, le competenze e le conoscenze di 400 insegnanti europei per rispondere adeguatamente alle sfide del futuro di una società globale e digitale, attraverso:

  • Una ricerca di analisi dei bisogni sull’innovazione educativa e lo sviluppo delle competenze digitali nei curricula scolastici nell’era Covid 19 e post-Covid 19 nei 4 paesi coinvolti;
  • La progettazione di un Curriculum Digitale Europeo volto ad individuare le migliori strategie di apprendimento e gli strumenti digitali e tecnologici più appropriati per affrontare i bisogni formativi in particolare degli studenti svantaggiati;
  • La realizzazione della BET UE! Academy ovvero un insieme completo di corsi di formazione online e in presenza e webinar per insegnanti.

Le attività si realizzeranno in Italia, Romania, Grecia e Portogallo.

SCARICA QUI I MATERIALI PRODOTTI 

LA RICERCA 

OLTRE IL COVID 19 – LA NUOVA ERA DELL’INSEGNAMENTO – Analisi dei bisogni sull’innovazione didattica e lo sviluppo delle competenze digitali

I 5 TOOLKIT EDUCATIVI 

AUTOBIOGRAFIA

UGUAGLIANZA DI GENERE

GIUSTIZIA ED EMERGENZA CLIMATICA

CONOSCERE E COMBATTERE I DISCORSI D’ODIO

IL DISPOSITIVO MENTORING

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.

Project Number 2020-1-IT02-KA226-SCH-095692

BET – Digital Learning for Social Inclusion (EN)

The digital revolution has transformed and is transforming our daily lives and the way people interact and organize to reach common goals. This is particularly true for younger generations: the way they interact, access information, communicate with each other and learn has tremendously changed. But so far, school classrooms haven’t been nor at the forefront nor the main stage of this revolution.  The lockdown across most EU countries, including Italy, Romania, Greece and Portugal, with the sudden deployment of distance digital learning for schools of all levels has suddenly highlighted the extreme difficulties experienced by a large section of teachers to effectively engage students, and particularly those with disadvantaged backgrounds, in on line learning processes and to manage the digital environment

The BET! project (April 2021- March 2023) aims  to innovate the professional practices, skills and knowledge of 400 European teachers to respond properly at the challenges of the future of a global and digital society, by specifically: 

  • Delivering a needs analysis research on educational innovation and digital skills development in school curricula in the Covid 19 and post-Covid 19 era in the 4 countries involved. The research aim is to assess digital competences gaps emerged during 2020 lockdowns and identify a common needs of teachers and schools; 
  • Designing a European Digital Curriculum aimed at identifying the best learning strategies and the most appropriate digital and technological tools to address the formative needs of socially, economically, culturally disadvantaged students, or cognitive/emotionally vulnerable students ; 
  • Implementing an EU BET! Academy: a comprehensive set of on line and in presence training courses and webinars for teachers on the issues of Agenda 2030, inclusive education, and ICTs applied to learning environments. 

Activities are implemented in Italy, Romania, Greece and Portugal.

Back To Top